Je sůl opravdu nad zlato?

19. srpna 2016 v 21:39 | ichi |  Ingredience
Už dlouho mi vrtá hlavou otázka, která by se mohla směle přidat ke slepici s vajíčkem, totiž zda existuje termín správně slaný. Proč? Nu, co je pro jednoho přesolené, může být pro jiné prakticky neslané. Jako fakt.
Problém je, že tělo potřebuje jen určité množství soli. Méně je špatně, více též.


Sůl je důležitá…, protože chemie

Kuchyňská sůl je sloučeninou sodíku a chlóru. Oba tyto prvky jsou esenciální (tzn. nezbytné) a náš organismus si je neumí sám vyrobit. Proto je musíme přijímat v potravě a jejich hlavním zdrojem je právě kuchyňská sůl. Oba prvky se podílejí například na elektrickém přenosu nervového vzruchu, sodík nám hospodaří s vodou a chlór má zase na starosti rovnováhu mezi kyselými a zásaditými látkami.

Nic se nesmí přehánět

Přesto bychom denně neměli přijímat více jak 4 gramy soli (samozřejmě pokud jsme zdraví). Víte, co je děsivé? V České republice průměrný člověk spotřebuje okolo 16,5 g za den. Chcete vidět množstevní rozdíl?


Srovnání: Vlevo 4 gramy doporučené denní dávky, vpravo 16 gramů průměrné denní dávky dospělého Čecha.

Při nadměrné spotřebě soli se s věkem zvyšuje krevní tlak a též hrozí různé kardiovaskulární choroby, problémy s ledvinami či astma.

Malý výlet do světa chuťových čidel

Důležitá je však i chuť! Chuťové receptory patří k čidlům, které reagují na chemické látky rozpuštěné ve slinách či vodě. Existují čtyři základní chutě (slaná, sladká, hořká, kyselá), Japonci přidali umami a pak se také spekuluje o chuti horké, studené a tak dále. Pro nás nejdůležitější informací však je, že chuť je částečně adaptabilním smyslem, tudíž si můžeme zvykat. Nejvíce je tato schopnost viditelná u těžkých kuřáků či alkoholiků; schopnost vnímat chutě se ale také snižuje přirozeně se stářím. Pokud jste od malička zvyklí na hodně slané jídlo, je to ten samý případ.

"Je to slané, je to dobré"

Stává se mi celkem často, že při návštěvě restaurace mám sto chutí omráčit kuchaře vlastní porcí a v době jeho bezvědomí mu zabavit všechny zásoby soli. Je to bohužel tak. V dnešní době, kdy lidé dělají prakticky všechno pro to, aby se citlivosti na chuť zbavili, je potřeba víc solit, protože bez soli jídlo prostě nemá chuť.
Většinou jde o lidi, kteří mají tak zdemolované chuťové pohárky, že jediná chuť, kterou dokáží cítit, je právě ostře slaná, ostře kyselá, ostře sladká či ostře hořká. Jemné chutě jako by neexistovaly (což souvisí též s pošramoceným čuchem).
Mnoho nebohých kuchařů se tak stává terčem výčitek ze strany zákazníků, že neumí solit. Zbytek kuchařů má pak totálně zničený jazyk a tvrdí, že ochucuje dobře. "Asi bydlí ve Slanym." :D

"Já nesolím, protože sůl není zdravá"

Vzhledem k výše zmíněným odstavcům můžeme velmi jasně říci, že takové tvrzení je pitomost. Přesto existují pokrmy, ke kterým se už sůl nepřidává, neboť je slaná některá přísada (např. niva).

"Co je sladké, to se nesolí"

Toto je velmi tradovaný názor a já ho upřímně nechápu. Krupicová kaše či buchta bez špetičky soli je mdlá a nevýrazná. Přijde mi to nejedlé.

Jak to tedy vlastně je?

Kromě faktu, že sůl je v určitém množství nezbytná pro náš organismus, platí jedna velmi důležitá věta. Podle mě je sůl ve správném množství, pokud chuť jídla podporuje, nikoliv přebíjí. V momentě, kdy cítíte jen sůl, něco je někde špatně. A funguje to i obráceně. Když vám jídlo přijde mdlé, pravděpodobně chybí sůl.

Co si o solení myslíte vy? :3

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Taychi Taychi | E-mail | Web | 19. srpna 2016 v 22:02 | Reagovat

Sama si jídlo osolím tak jednou za měsíc, jinak nikdy neupravuju jídlo poté, co mi je naservírováno. A ani moc nesolím, když vařím. Ve školní jídelně je solnička vzácná, takže to taky není ono. A jelikož jsem hodně zvyklá na alternativní stravování (přítel je vegetarián, dřív vegan, jeho máma je přes zdravou stravu, stejně jako jeho okolí), tak vnímám hodně chutí. :)
Kromě soli je důležitý i jód, který se do ní přidává, kvůli jednomu onemocnění, které při nedostatku jódu hrozí, pak se dělá tzv struma. Pokud ale člověk přijímá jód třeba z ryb, pak může volit různé alternativy solí, takže nemusí být jodizované. Takže lidi, co se vyhýbají soli jsou idioti, jako ti, co přehnaně solí. :-)

2 ichi ichi | E-mail | Web | 19. srpna 2016 v 22:05 | Reagovat

[1]: Jód však není přirozenou součástí soli, proto jsem o něm nemluvila. Přirozeným zdrojem jódu jsou právě ryby. :D
A tzv. struma mi prosím hrozila. :-D

3 Taychi Taychi | E-mail | Web | 19. srpna 2016 v 23:30 | Reagovat

[2]: Wow :D Jasně... ale hodně lidí třeba ryby nejí (jako já).

4 ichi ichi | E-mail | Web | 19. srpna 2016 v 23:45 | Reagovat

[3]: Dalšími zdroji jsou višně, třešně, špenát, čokoláda, polníček... Stačí si jen vybrat. :-D

5 Medvěd Medvěd | E-mail | Web | 22. srpna 2016 v 10:14 | Reagovat

Docela dost mě zaskočilo to vyfocené množství soli. Zdá se mi strašně moc když to takhle vidím zvlášť. Mě se dost často stává, že co přijde lidem hodně slané, mě přijde dobré :). No tlak mám zatím v pohodě.

6 ichi ichi | E-mail | Web | 22. srpna 2016 v 12:08 | Reagovat

[5]: Právě proto jsem to takhle vyfotila. :-D
Každopádně co není teď, může být. Problémy s tlakem se projeví až později... Spousta poruch způsobených nesprávnou stravou se projeví až časem, což si mnoho lidí neuvědomuje. Jsme totiž zvyklí něco řešit, až když se to stane...

7 random losers random losers | Web | 25. srpna 2016 v 12:27 | Reagovat

Teda,musím říct,že první článek-anime mě vyděsil, ale tímto článek jsi mě neskutečně potěšila :) Já jsem zrovna člověk,co vůbec nesolí,nedosoluje,při vaření teda na dchucení,ale ještě s emi nestalo,že bych si osolila jídlo,ale znám lidi,kteří to na to jídlo sypou dokud tam není vrstva jak čerstvě napadnutý sníh.To už je pak hypertenze sežere.

8 ichi ichi | E-mail | Web | 25. srpna 2016 v 14:47 | Reagovat

[7]: Zajímalo by mě, proč lidi všeobecně děsí anime články. xD
Každopádně ono zase není úplně dobře nesolit vůbec. Ať si říká, kdo chce, co chce, NaClku potřebujem jako... jako... no jako sůl. :-D

9 beepinka beepinka | Web | 26. září 2016 v 19:01 | Reagovat

Moc hezky napsaný článek. Já určitě jím mnohem více soli za den,než by se mělo :/.

10 MarcoJ MarcoJ | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 12:41 | Reagovat

Čekám na nový zajímavý článek na svém blogu

11 ichi ichi | E-mail | Web | 18. ledna 2017 v 12:51 | Reagovat

[10]: Omlouvám se, přidala jsem nový článek, který všechno vysvětluje. :3

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama